Mi is az AdBlue?
Az AdBlue stabil, nem mérgező, nem veszélyes és nem gyúlékony vízszerű folyadék, amelyet a 2006. októberétől forgalomba helyezhető EURO 4 és 5-ös dízel üzemű nehéz gépjárművek, valamint autóbuszok kipufogó gázainak utókezelésre fejlesztettek ki.
A folyadék karbamidból és vízből álló, folyékony oldat, amelyben a karbamid részaránya körülbelül 32,5 százalék. Az AdBlue adalék kifejezetten az SCR (szelektív kataltikus redukció) rendszerrel ellátott haszongépjárművek (tehergépjárművek és autóbuszok) káros-anyag kibocsátásának, ezen belül is a nitrogén-oxidok kibocsátásának csökkentésére szolgáló termék. Az SCR rendszer az AdBlue® adalékot sűrített levegőbe porlasztva közvetlenül a katalizátor elé, az égésterekből távozó forró kipufogógázhoz adagolja.
 |
A magas hőmérsékleten a karbamidból ammónia képződik. A második lépcsőben a kipufogógázban lévő nitrogén-oxidok az SCR katalizátor felületén az ammóniával lépnek reakcióba. Ennek során vízzé, és a természetben is nagy tömegben előforduló ártalmatlan nitrogén gázzá alakulnak át. Az SCR technológia előnye, hogy egyaránt alkalmas az Euro 4 és az Euro 5 normák nitrogén-oxid kibocsátásra vonatkozó követelményeinek kielégítésére. Az Euro 4 előírás teljesítéséhez az üzemanyag 3-5 százalékát, míg Euro 5 esetén - növelt katalizátor hatásfok mellett - mintegy 5-7 százalék adalékot porlasztanak a katalizátorra vezetett kipufogógázhoz, a motor üzemállapotától függően.
Jellemző fizikai tulajdonságai:
sűrűsége |
1,087 kg/m3 (20 Celsius fokon) |
viszkozitása |
1,4 mPas |
kristályosodási hőmérséklete |
-11 Celsius fokon |
A termék jellege:
Az AdBlue adalék karbamidból és desztillált vízből készült színtelen, átlátszó, enyhén szúrós, ammónia szagú folyadék, 32,5% névleges karbamid koncentrációval. A karbamid a természetben is előforduló, stabil, nem mérgező és nem gyúlékony anyag, tárolására és szállítására vonatkozó különleges korlátozások nélkül. Az AdBlue -11°C hőmérsékleten kristályosodni kezd, +35°C felett pedig megindul a karbamid bomlása. Míg a fagyás nem jár különösebb következményekkel, a bomlás a termék tönkremenetelét jelenti.
Az AdBlue használata:
Az AdBlue az SRC technológiára épülő EURO 4-5-ös motorok alkalmazása során adalékanyagként kerül felhasználásra, a tehergépkocsi alvázára szerelt AdBlue oldatot tartalmazó külön tartály segítségével. Használata a motor optimális égésfolyamatán és a nitrogén-oxidok (NOx) szintjét radikálisan csökkentő utókezelési eljáráson alapul.
Az AdBlue, üzemanyaghoz nem keverhető adalékanyag!
Adagolási mennyiség:
A kb. 4%-os adagolási arány figyelembe vételével 1000 liter dízel üzemanyag felhasználáskor mindössze 40 liter AdBlue befecskendezése szükséges.
Használat hideg éghajlati viszonyok között:
Az AdBlue a járművek tartályaiba történő áttöltése után, ha a tehergépkocsi hosszabb ideig nagy hidegben parkol megfagyhat ugyan, ám a motor beindítását követően felmelegszik és felenged, ugyanis az AdBlue tárolása - az SCR rendszerhez kapcsolódó - fűtött tartályban történik. A rendszer megbízhatósága érdekében a tömlők és a csatlakozók is fűtöttek. Fontos, hogy mindez semmilyen módon sem befolyásolja a motor indíthatóságát.
Előnyök:
- nincs motorteljesítmény korlátja
- használatával már a kezdettől fogva lehetséges az Euro 5 előírások teljesítése
- gazdaságos üzemanyag fogyasztás
- NOx redukció közel 90 %
- a tüzelőanyag fogyasztás csökkenés kb. 2-5 %
- az AdBlue fogyasztás az üzemanyag fogyasztás 3-4%-a, ha az Euro 4 előírásoknak megfelelő károsanyag kibocsátás a követelmény. Az Euro 5 esetén az AdBlue fogyasztás 5-7 %-os
- jelenleg az AdBlue ára a dízel üzemanyag árának a fele
- színtelen, tiszta folyadék
- kémiai képlete: (NH2)2CO+H2O
- pH értéke 9.0-9.5
- szobahőmérsékleten lassan lebomlik ammónia és széndioxid gázra és vízre.
kannás kiszerelés |
1000 literes konténer |
3-5 m3 felszíni tartály |
 |
 |
 |